Er waren eens… 200 ouders

14-06-2012 | Team Sprookjesbos gaat uit van eigen kracht, maar wil daarnaast weten wat de potentiële doelgroep belangrijk vindt. Daarom bevroegen we 200 ouders met kinderen tot 10 jaar. Hoewel we niet alles verklappen, beschrijven we hier enkele resultaten.

Ik zie ze al staan: kinderen aan de hand van papa en mama bij de kassa, niet kunnen wachten tot ze naar binnen mogen. Zodra het zover is, rennen ze het park in. Wie hangt er als eerste aan het klimrek? De ouders die achter hun kinderen aan het park in lopen, bepalen voornamelijk dat de kinderen het park bezoeken. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat ‘aanwezig amusement en attracties’ belangrijk is voor ouders, net als ‘de tijd dat kinderen zich vermaken’. Ouders vinden het ook belangrijk dat kinderen zelfstandig kunnen spelen. In figuur 1 is het resultaat te zien van de vraag om verschillende elementen in volgorde van belangrijkheid te zetten.

We hebben niet onderzocht of het met de economische malaise te maken heeft, maar ook entreeprijs wordt als belangrijk aangekaart. Sterker nog, als ouders gevraagd worden te kiezen tussen ‘lagere entreeprijzen’ of ‘snelle service’, kiest ruim 53% voor lagere entreeprijzen en 30,8% voor snelle service. Verder is op te merken dat ‘details in aankleding en uitstraling’ en ‘bereikbaarheid’ als belangrijk worden gezien. Dat eerste zit hem in de afwerking van attracties, de sfeer in het park die gecreëerd is en de materialen die gebruikt zijn. Dit werkt deels ook veiligheid in de hand. De bereikbaarheid is helaas moeilijker te beïnvloeden, maar als team proberen we het onze bezoekers zo makkelijk mogelijk te maken in de toekomst.

Het onderzoek is ook uitgevoerd onder basisscholen. Hier kwamen ongeveer hetzelfde resultaat uit: aanwezig amusement en attracties, entreeprijs, de tijd dat kinderen vermaakt zijn, zelfstandig spelen, bereikbaarheid en details werden hoog geplaatst in de volgorde van belangrijkheid. Die overeenkomst ligt voor de hand en kunnen we goed toepassen: deze twee doelgroepen op dezelfde wijze bedienen. De uitkomsten nemen we mee: wat kunnen we en willen we doen? We willen immers dichtbij onszelf blijven. Via deze weblog houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen. Tips en suggesties blijven uiteraard welkom.

Figuur 1.1 – Meest gekozen plekken in volgorde van belangrijkheid door ouders

Onderzoek Sprookjesbos Valkenburg